fredag 10 mars 2017

Vegetariska hamburgare


Ja nu var det dags igen.. för lite recept tips..
 ni vet ju att jag har börjat lägga om min kost.. och tusan va jag trivs bra med vegetariskt.. 
så jag tänkte dela med mig ett recept som verkligen funkar för oss.. och dom kräsna barnen om vi säger så...



Ja jag älskar dessa burgare och dom är så tusan lätt att svänga ihop..

1 burk kidney bönor
1 pak tofu
4 msk taco krydda
peppar
salt
chiafrö
4 msk havremjöl
1 dl panko



that´s it.. alltså blanda allt till en massa och forma små burgare..
du kan tjoffa i lite va du känner för faktiskt.. burgarna håller ihop väldigt bra.. sen vänder du dom i panko eller i sesamfrö när det är dags att steka dom.. jag tror jag tar sesam frö..


Jag brukar göra mina på morgonen sen får dom sitta i kylen till det är dags för middag.. toppen!



Vilka snyggingar va.. och goda till tusen..


om ni undrar var inspirationen till dessa underbara burgare kommer från så är det självklart från mera vego.. underbar bok!


sen spolar vi fram lite i tiden till det är dags att steka dess underbara burgare..




var inte snål på oljan.. jag brukar steka en yta på dom sedan värmer jag dom färdigt i ugnen eller i mikron..
och så fyller jag burgaren oftast med lök, sallad, morot,koriander i mängder sedan brukar jag ha lite vitlöks sås..
typ en havreyoghurt med vitlök i och chiliflaks.. 
mums!



och sedan köper jag bröden.. dom här eko fullkorns bröden är toppen goda..lite söta kanske men man kan inte få allt.. det var slut på surdegsbröden på Ica..



Hoppas nu att ni testar dess och att ni gillar burgarna.. vi älskar dom här hemma..

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar