torsdag 23 mars 2017

kombucha


tusan va jag gillar Kombucha.. Har ni testat?



Jag har haft såna problem att hitta kombucha då dom inte säljer det i Knivsta eller i Uppsala som det verkar.. eller något ställe i Uppsala verkar sälja.. men tusan inte har jag tid att åka in till Uppsala för att köpa det.. nej.. jag beställde på nätet.. så då passa jag på.. 


tänkte att jag får testa mig fram vilken som är godast.. 


mums.. vet ni vad Kombucha är?
Kombucha-te har tillverkats under flera tusen år i både Japan, Kina och Ryssland. Enligt en del forskare användes kombucha-te så tidigt som 200 år före Kristus. Redan under Tsin-dynastin i Kina kallades den för “Livets Te.” Troligtvis har kombucha sedan nått västvärlden via Ryssland. Enligt traditionell kinesisk medicin betraktades kombucha-te som odödlighetens te och livets elixir.


Ser ni den där lilla grejer där som ser ut som en sjöhäst.. det är en liten bit av en kombuchasvamp.
Kombuchasvampen är geléliknande och genomskinlig, och påminner om en slemmig manet. Den är fylld av nyttiga ämnen, enzymer, vitaminer, mineraler, hälsosamma bakterier och jäst. Genom att fermentera kombucha med en blandning av avsvalnat te och socker framställer man en vinägeraktig dryck.


Kombucha har en avgiftande och renande effekt på kroppen, samtidigt som den förbättrar matsmältningen (på grund av levande bakteriekultur) och stärker levern. De som använt den under många år säger sig ha fått finare hy, minskning av smärtor i leder och kropp, ökad energi och förbättrad sömn. B-vitaminerna ser till att hår, hud och naglar håller sig starka och friska, och antioxidanterna anses höja immunförsvaret.
Ja ni ser.. inte illa för en liten jäst te skvätt...

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar